15 juni 2008

Sommarlat


Jag vill att mitt sommarkök ska vara som Zlatans mål mot Grekland. Enkelt. Till synes helt okomplicerat sitter bollen i krysset. Ja, jag fattar att det krävs mängder av talang och träning, men jag håller ändå kvar vid enkelt. Jag vill inte träna, utan tänker vara sommarlat.

Jag tänker flytta ut köket och grilla i mängder. Kött, fisk, potatis, grönt och frukt. Det mesta går att grilla. Och som pricken över i en kall sås. Så kommer mitt sommarkök att te sig.
Jag glömde en sak, jag kommer att bunkra med bra saker att ha i frys, kyl och skafferi, så att turerna till affären blir färre. Till förmån för längre stunder i hängmattan eller på bryggan, för visst är det dags för en varm pangsommar?

Torkad svamp och olika sorters pasta är två av stapelvarorna i sommarskafferiet.  Med kyckling från frysen, slänger jag ihop en middag perfekt till iskall rosé.

Karl Johan svamp och kycklingpasta

Jag har inga mått utan här gick det verkligen på en höft. 

kycklinglårfilé eller kycklingfilé
spaghetti
torkad Karl Johan svamp
vitlök
några nävar rucola
rikligt med parmesan
eventuellt lite finhackad röd chili

Svampen fick ligga i blöt en stund och sedan stekte jag den i olivolja och finhackad vitlök.
Kycklingen låg i honung, olja och limemarinad och grillades klar. Alltsamman blandades med het pasta, rucola och parmesan.  För mer sting blanda ner lite finhackad chili och ät extremt långsamt. 


Inga kommentarer: