12 maj 2008

En doft av Provence


Att krydda kycklingen med lavendel, känner ni doften av mammas eller mormors lavendelpåsar i linneskåpet? Lugn, smaken blir inte så intensiv, utan snarare som en doft av Provence och det är ju aldrig fel.

Här är en variant på lavendeltemat hämtat ur Arlas senaste receptbroschyr. För säkerhet skull satsar de stort och använder vispgrädde. Funkar inte på mig så jag byter direkt till matlagningsgrädde. Däremot gillar jag linser och kokade äntligen tillräckligt för att de skulle få hänga med i morgondagens matlåda. En smarrig och superlättlagad tisdagsmiddag.

Kyckling från Provence

500 g kycklingfilé, eller i mitt fall majskycklinglår
2 finhackade vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde
1 msk lantbuljong
1-2 kryddmått lavendelblommor, torkade eller färska
saften från en 1/2 citron
1 dl rostade pinjenötter, var slut och byttes till pumpafrön
1/2 dl grovhackad bladpersilja

Skär filéerna i mindre bitar och bryn dem i lite olja. I en gryta blandas grädde, lantbuljong, vitlök, citronsaft och lavendelblommor. Salta och peppra. I med kycklingen och låt koka i 5 minuter eller tills kycklingen är klar. Avsluta med att strö över pinjenötter och persilja.
Röda linser blev mitt val och mycket gröna blad. Trevlig middag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte använda 1 dl vispgrädde och 1 dl mjölk istället?
Då slipper du stabiliseringsmedlet som är tillsatt i matlagningsgrädden du köper.

Anonym sa...

Som alltid vacker bild.