07 mars 2008

Ägg med smak och färg från förr


Omelett, kokt ägg och pannkaka är de populäraste äggrätterna enligt en ny SIFO- undersökning. Men kommer vi ihåg hur ett ägg ska smaka och vilken färg det egentligen ska vara på gulan? Jag fick en ordentlig aha-upplevelse i morse när vi stekte de nyinköpta äggen från Matbrukets skördekväll. Lite mindre i storlek än mina vanliga ekoägg, men med en smak och färg om väckte matminne från barndomen. Så här smakade det när mamma stekte ägg.

Med hem följde också en lammrostbiff som enligt Maximillian är fransmännens favoritdel på lammet. Han vill att jag ska steka den helt utan kryddor för att få känna på köttets riktiga smak.

Barnen föll helt otippat för en ost kryddad med brännässla, som från och med nu enligt deras önskan ska finnas på frukostbordet.

På Matbruket handlar det mycket om passionen för smaker, närodlat och hållbart producerat. Att kliva in i butiken på Reimersholme är som att komma in i en gammaldags lanthandel, aningen rufft och långt ifrån ekochict. Men de håller vad de lovar. Och vi blir fler och fler som kräver ärlig mat. Får jag önska mig en mattrend för 2008 blir det mat med riktig smak.

Inga kommentarer: