20 mars 2008

Ägg helt utan koktid


Mina mintkyssar i julas blev en flopp. Jag misslyckades totalt, de vägrade stelna, inte ens efter flera dagar i kylen. Trots att jag gjorde exakt vad som stod i receptet. Efter det har jag vägrat befatta mig med mintkyssar. Tills nu för här kommer lösningen: Äggen som vare sig kräver kokning eller riskerar att gå förlorade. Och roliga att busa med till påskfrukosten.

Stekta mintägg (cirka 30 stycken)

1 äggvita
4-5 dl florsocker
2-4 droppar pepparmintolja
gula nonstop

Vispa äggvitan till ett lätt skum. Rör i halva mängden socker och droppa i pepparmintolja. Här är provsmakningen extra viktig för att få rätt styrka på mintsmaken. Rör ner resten av sockret, smeten ska gå att rulla, eventuellt behövs mer socker beroende på äggvitans storlek.
Rulla till små bollar som läggs på smörpapper och plattas ut. Fukta händerna lite eller tillsätt mer socker om det blir för kladdigt. Tryck fast en gul nonstop på varje ägg. Låt torka, under tiden kan man äta upp alla nonstop som inte är gula.

Mer barnvänligt påskgodis för hemmakonditorn hittar du här.<

8 kommentarer:

Anonym sa...

Smarrigt och vackert med mintkyssar som liknar stekta ägg. Ännu en fin idé att lägga till i receptboken. GLAD PÅSK // Solan

lina sa...

Vilka söta! Glad Påsk!

Matbruket af matbrukarna Stockholm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Ninna sa...

Glad påsk tillbaka och hoppas att ni får en skön ledighet.

Anonym sa...

Åh, detta måste jag testa ! :)

Daniel Roos sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Daniel Roos sa...

Kul med mint kyssar det är aldrig fel. Jag är så himla dålig att göra saker hemma, jag är liksom lite less när man stått med det hela dagen. Då kan det vara skönt att göra något annat. Må så gott glad påsk Mvh Daniel

Ninna sa...

Daniel, du är ursäktad med tanke på dina fantastiska jobbskapelser. Ha en skön fortsättning på påsken.