17 februari 2008

Kokbok för handväskan


Varför finns det inte fler kokböcker i ett behändigt pocketformat? Perfekta att fiska upp ur handväskan när man står inne i mataffären och undrar vad i hela friden vi ska äta till midddag.
Ofta räcker det med en bild för att hårddisken uppe i knoppen ska ställa in sökfunktionen på något annat än falukorv. Kanske något med fisk, blädder, blädder, tonfisk med lins- och clementinsallad ser otroligt smaskigt ut.

Leilas middagstips har exakt det där behändiga formatet med lockande bilder och härligt okomplicerade recept. En inspirationskälla som tillsammans med mobiltelefon, kamera och läppglans har en given plats i väskan. Egentligen är jag skeptisk till apelsin i maträtter, men här handlar det trots allt om en clementin och det gör skillnad. Tonfisken kan lätt bytas ut mot någon annan firre eller varför inte kyckling?

Tonfisk marrakech

tonfisk eller kyckling

Marinad
2-3 finhackade vitlöksklyfta
1 msk honung
2 msk olivolja
1/2 kruka koriander
2 tsk spiskummin

3 dl röda linser
2 msk pistagenötter
2 msk olivolja
saften av 1 citron
2-3 clementiner

Ursprungsreceptet är för en portion, varför måtten här inte stämmer med det som finns i boken, utan är mina ungefärliga mängder för två vuxna och två barn. Det bästa är att själv smaka sig fram till rätt styrka. Blanda ihop marinaden och låt fisken eller kycklingen marinera en stund innan de grillas.
Koka linserna, tre deciliter blev lagom för fyra personer. Orginalreceptet innehåller även färska fikon. Jag skippade dem, clementiner räcker för min fruktsmak. Dessutom är fikonen rätt trista nu. Skala och skiva clementinerna och blanda med linser, nötter, olja och citronsaft. Smaka av med salt och peppar. Till detta en klick matlagningsyoghurt med pressad vitlök.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken toppenidé! Jag brukar alltid nappa åt mig sånna där broshyrer, Arlas och vad det nu är.

Ninna sa...

Jag brukar titta i dem också, men jag vill ha små bra kokböcker för inspiration.