04 januari 2008

Sommarkänsla


Morgonens frukost leder fram till en betydligt lättare lunch. Fryst mango är en toppenprodukt som tillsammans med chili, lime och kyckling nästan ger mig sommarkänsla. Nej, jag är nog bara fredagssnurrig. Ha en skön helg.

Kyckling- och mangosallad
400 g kycklinglårfilé
sesam- eller hampafrön
1 paket fryst mango
1-2 finhackade chilifrukter

3 finhackade salladslökar

saften av 1 lime

några nävar rucola eller annan sallad

1 msk finhackad koriander

balsamvinäger och olivolja efter smak

Jag lät kycklingen marinera i lite vitlök, citron och olja en stund innan jag stekte den. När de är nästan klara strör jag på sesamfröna. Använder jag hampafrön åker de på efteråt, eftersom de inte mår bra av värme. Blanda samman ingredienserna till salladen, beroende på tycke och smak kan man öka mängden lime och koriander. Ett bröd från Bulleboden smakar inte så dumt till.

2 kommentarer:

Hanseric sa...

Håller med dig om fryst mango. Tillsammans med konserverade tomater och Fammarps murklor kvalar den in bland de råvaror som för en vanlig dödlig är bättre än de stackars original som står till buds i grönsaksdisken.

Ninna sa...

Hej,
här är en sanslöst enkel efterrätt på fryst mango som kan förgylla en tuff måndag efter lång ledighet.

Lägg mangobitarna i en ungsfast form. strö på lite råsocker och några matskedar mörk rom ( har du ingen rom så ta lite limejucie istället eller bara socker). Gratinera i ugn tills sockret smält och servera tillsammans med några rejäla skedar vaniljglass.

Ska kolla mer på din blogg. som såg rolig ut.