08 januari 2008

Snyggt, Melker

Melker Andersson slutar att servera torsk på sina restauranger i Stockholm.

– Torsken är utrotningshotad, och mitt sätt att hjälpa till är att inte servera den säger han.

Snyggt, jag hoppas att det här gör att fler krögare följer hans exempel. Som privatperson kan man följa Ung farbrors uppmaning och kontakta producenterna och fråga hur de tänker agera i torsk-frågan. Jag har slutat köpa torsk, det är en av mina favoritfiskar och jag vill ha den kvar i haven.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej heter stefan å är yrkesfiskare på väg att sluta mitt yrke som jag har haft i 25år har tröttnat på att försöka övertyga folk om att våra hav inte är döda det är tråkigt att inte fiskarna kan nå allmänheten med sina resultat om varje fiskare från stömstad till kullenfyr rapporterar om bästa fångsterna på 20år kan de ju ligga någon sanning i det kanske.Tycker att väldigt många med för lite info uttalar sej i den här frågan på 5otalet gick min morfar till island för att hitta fisk alla som fiskar vet att fisket har några bra år sen kommer det några sämre .

Kristoffer Lindh sa...

Stefan, det är grundläggande i ett samhälle att grunda sig en uppfattning i områden där man inte är expert. Precis som du säkert har åsikter om till exempel skolpolitik (mitt expertområde) har folk bildat sig en uppfattning om fiske baserad på vad väldigt många seriösa forskares rapporter visat. Jag är ledsen men jag går mer på vad forskarna säger än fiskarna. Jag värnar mer om fiskarna i havet än fiskarna i båtarna.

Ninna sa...

Jag kan bara hålla med Kristoffer och har svårt att tro att rapporterna som kommer om utfiskning och förorenade hav inte är seriösa. Det gäller inte bara haven utan vi behöver fundera på hur vi ska hushålla och hantera jordens resurser på ett bättre sätt.

Unknown sa...

Utfiskningen handlar om vild torsk i Östersjön och delar av Kattegatt. Därutöver odlas torsk precis som lax. Denna torsk är givetvis inte utrotningshotad. Vidare fiskas vild torsk i kanadensiska och isländska vatten och där är tillgången större än någonsin enligt forskarna. Men Melker har ju uppenbarligen gjort väldigt fin PR för sig själv och sitt stora miljösamvete genom detta. Grattis!

Ninna sa...

Det finns en bra artikel i DN på nätet på Mat och Drycksidan som handlar om överfiskning och en genomgång av vilka fisksorter som so far inte är hotade.
Jag är övertygad om att en bättre hushållning med havets resurser och ett stopp på överfiskning bara kan ge positiva effekter. Om sedan Melker använder det i PR syfte har jag inga som helst problem med.

Anonym sa...

Köper mycket av det folk säger för att det är i stort sett den enda .info som kommer fram.Men vi kan se på danskarna som fiskar på samma område som oss där jobbar fiskare å forskare ihop å dom konstaterar att det finns mycke torsk skagerack å kattegatt.vi vill gärna va bäst i klassen i sverige å klara oss själva.Lövin gjorde ett medgivande att det fanns torsk en bit ut från kusten det kanske går upp för allmänheten snart också.

Ninna sa...

Jag tror inte någon har sagt att torsken är helt borta, utan det man ser och oroar sig för är att på vissa platser är beståndet väldigt litet och det finns för få eller inga yngel. Det behövs ett annat förhållningssätt till hur vi ska fiska för att ge de hotade arterna en chans att återhämta sig. Det finns massor av andra fisksorter som inte är utfiskade eller som fiskas på ett hållbart sätt, som man kan äta under tiden. På DN:s Mat och Drycksida finns en bra guide till vilka de är.