24 januari 2008

Rea på grönt


Jag har drabbats av städdille. I grönsakslådan. Det är inte så enkelt att jag bara rensar ut och kastar bort, utan allt som inte har synliga tecken på mögel eller är för skrumpet ska användas. Dagens hjältar, som hållit sig kvar in i det sista var: Tre bortglömda salladslökar, koriander som sett sina bästa dagar, de sista bladen på en romansallad, lite småvissen rucola och några kvistar bladpersilja. Det är löjligt vad mycket som döljs och glöms i en liten låda. Jag kompletterade bara med dill från frysen.
Hackade och blandade kom de till sin rätt i en tortilla. Så pass bra att jag faktiskt glömde bort att ta med potatisen.


Väldigt grön tortilla

5 dl blandade, hackade gröna blad och kryddor, salladslök, koriander, dill och olika salladssorter
6 ägg
1/2 dl medelhavsyoghurt

Vispa ihop ägg, yoghurt och gurkmeja med lite salt och peppar. Blanda i det gröna och om man vill tunnt skivad kokt potatis. Stek tortillan på svag värme tills den stelnat. Passar till allt som inte är grönt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Smart! Frysta örter är verkligen super, synd att det finns så få sorter. De färska håller alldeles så kort tid.. ofta tycker jag att de är för vissna redan på affären.

Ninna sa...

Det var bara dillen som kom från frysen, resten var just lite halvvissna och delvis bortglömda saker som låg i grönsakslådan.
Men det är ju en bra idé att frysa in det som inte kommer till användning. Koriander är en typisk sådan, den borde väl gå att frysa.

Anonym sa...

Jag har ju ett mindre avancerat alternativ för halvvissna grönsaker. Det är att fräsa grönsakerna i lite olivolja eller smör, lägga till lämpliga kryddor och tillsammans med favoritverktyget - stavmixern - fräsa ihop det till en soppa. Finns alltid en potatis att lägga till om det är lite tunt med grönsaker i övrigt. Eftersom det kanske inte blir så mycket så äter vi den ofta före pannkakorna kommer på bordet. Blir liksom en mer fullständig måltid. Det tycker kidzen också.

/Stefan

Ninna sa...

Soppa är ju aldrig fel. Jag ska ha det i åtanke vid nästa städdag.