31 januari 2008

En rawröra


Första matlagningskvällen med Renée Voltaire handlade mycket om att äter man bra så blir det mesta runt om kring också bra. Kroppen mår fint, du blir gladare, starkare och får massor av bra energi. Maten är till för att hålla oss friska inte tvärtom.

Men blir det inte väldigt komplicerat att alltid äta så där bra? Nej, inte enligt Renée-metoden, där gäller enkelt, roligt och mycket rawfood. Bra och få råvaror, nötter, roliga fröer och en blandning av kokt och okokt. Det går alldeles utmärkt att servera kött eller fisk till, om man inte tänkt sig att bli vegeterian. Det här passar mig perfekt.

Vi gjorde en supergod rawröra med morötter, ingefära, dill och cashewnötter. Allt mixas i en riktig matberedare. Stavmixern får stå över. Tunna skivor av zucchini, helst ska man använda en mandolin. Fram till i tisdags har jag gått runt i tron att mandolin är ett musikinstrument släkt med lutan, nu vet jag bättre. Det är också benämningen på ett köksredskap som skär alldeles extremt tunna skivor av zucchini och de mesta annat i grönsaksväg. Jag försökte ersätta den med osthyveln, det funkade sådär. Möjligen är rivjärnets skivsida bättre. Det lutar åt (haha det blev ju roligt) att jag inom snar framtid kommer att vara ägare till en sprillans ny mandolin.

En tunn zucchiniskiva, några rucolablad, en klick morotsröra och så rull ihop. Snyggt, snabbt och superraw. På hemmaplan testade jag dem tillsammans med stekt makrill och potatisstomp.

Snajdigt mamma, var barnens kommentar. Vad var det jag sa, det blir råare tider nu.


Zucchinirullar med morot- och ingefärsröra

1 zucchini, modell större som gör det lättare att skiva
3 normalstora morötter
1 ingefärsknöl, cirka 4 centimeter
70 g cashewnötter
lite lantbuljong
1/2 - 1 dl olivolja
en rejäl knippa dill

Skär morötter och ingefära i mindre bitar och mixa tilllsammans med övriga ingredienser till en slät röra. Ett tips är att ta lite ingefära i taget för att få lagom styrka. Nötterna gör att det behöver mixas rätt länge och mängden olja kan variera. Tunna skivor av zucchini, några gröna blad, en klick röra och ihop till en rulle. Som drinktilltugg, förrätt eller tillbehör.

7 kommentarer:

görel sa...

Ja, om du skaffar en mandolin får osthyveln spela andrafiolen kan jag lova.

Jaha, så det blev raw food hos Renee! Spännande! Det har jag absolut inget emot, det är det där med ayurveda som jag vara lite misstänksam emot. Är det alltså en kvällskurs? Det kommer mera rapporter?

Ninna sa...

Yes, det är en kvällskurs om tre tisdagskvällar. Allt är inte raw utan mer av en salig blandning. På tisdag tar jag med mig kameran och fler rapporter kommer definitivt.

Kristoffer Lindh sa...

Jag är kär i min mandolin, jag tar till och med med mig den när jag ska till landet eller bo hos mina föräldrar i några dagar. Jag tror det verkligen är en grej för dig.

Ninna sa...

Okej, jag köper en på tisdag. Sedan kommer det att bli tunna skivor av det mesta.

nickfalk sa...

Satsa på en mandolin från Börner, om du är sugen på en. Den har V-skär, vilket gör att den kan skiva mycket mjuka grönsaker, t.ex. rejält mogna tomater. En mandolin med rak eller enkel kniv klarar bara fasta grönsaker.

Här finns Börner-mandoliner i Sverige: http://492513.webshop.eurovator.se/

Ninna sa...

Tackar för mandolintipset. Det är mycket som jag inte visste saknades i mitt kök.

Maria sa...

Testade de där zucchinirullarna, fast med en röra på cashew och paprika istället. Guuud så gott! Åt 10 bitar och dippade i soja och wasabi så det blev en hel middag :)
Kolla min blogg för bilder, det blev raw tårta också ;)