22 januari 2008

Pumpad sallad


Förutom mitt gröna nyårslöfte så har jag också lovat att bättra på den egna kroppens muskulatur. Är man en och åttio över havet krävs det en del muskelkraft för att stå rak. Jag har därför utsett bodypump till gällande träningsform för 2008.

Pumpade muskler ger förutom darriga armar och ben, ett omedelbart sug efter mat. Nyttig mat. Avokadon har hamnat oförtjänt fel i den hysteriska fettdebatten. Visst är den fetare än många andra frukter, men det är rätt sorts fett, nyttigt enkelomättat, precis som i olivolja. Dessutom är den fylld med antioxidanter, folsyra, kalium och både C- E- och A-vitamin. Perfekt efter träning. Vad som är godare än avokado, marinerade kronärtskockshjärtan, matvete och tunt skivad fänkål? Ingen aning.

Avokado- och kronärtskockssallad
en portion

1 delad avokado
5-6 bitar av inlagda kronärtsskocka
en ordentlig näve sallad, jag valde röda mangoldblad
lite grovhackad bladpersilja
tunt skivad fänkål

Lägg uppsalladen på tallrik och fördela matvete och grönsaker ovanpå. Häll på lite av skockornas marinad, några stänk färskpressad citronsaft, salt och svartpeppar.



Avokadofakta:
Avokadon kommer urprungligen från norra Sydamerika, där den odlats mycket länge. Till Europa kom den först på 1500-talet. Idag är Mexico en av de största producenterna men den odlas också på närmre håll i Medelhavsområdet

Botaniskt är den ett bär med ljust, grönaktigt fruktkött runt ett stort frö som kan väga upp till 25% av avokadons totala vikt.

Den är känslig för kyla och får lätt brunfärgade missfärgningar om den förvarats för kallt.
Om den inte vill mjukna är det också ett tecken på en kylskada. Medelhavsavokadon har 7 grader som lägsta förvaringstemperatur, den tropiskt odlade ska inte förvaras under 13 grader

Avokadon kan användas i färskpressad jucie och smakar bra tillsammans med äpple,banan och apelsin.

2 kommentarer:

Frida sa...

Haha, jag läste först 'Pumpa sallad' men hittade ingen pumpa på bilden eller i receptet :D
Fast när jag läste hela inlägget fattade jag! Ser gott ut.

Ninna sa...

Det var supergott. Jag ska nog ta och ändra den där rubriken.