29 januari 2008

"Naturlig" skinka med sju tillsatser

"En smak som inte går att få till på konstgjord väg" så skriver Atria Chark och Deli i annonserna för sin Lönnebergaskinka. "Vi har fullt sjå med att inte ändra ett dugg i vårt gamla beprövade småländska Lönnebergarecept" lyder fortsättningen. Nu är de anmälda till Konsumentombudsmannen för vilseledande reklam och de lär nog ha mer än fullt sjå med att vinna tillbaka kundernas förtroende.

Det är bra att företag granskas och anmäls och att vi konsumenter börjar ifrågasätta och ställa krav. I den bästa av världar leder det till naturligare och bättre mat. Mats Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken" öppnande ögonen på många, inte minst mig själv. Jag tog en titt på vår frukostskinka från Scan som innehåller inte mindre än sex olika tillsatser, varav ett är mononatriumglutamat. Hur bra känns det? Det blir mer ost på mackan tills jag hittat en bättre skinka. Och mycket fler smoothies.

Jordgubbssmoothie
3 dl vaniljyoghurt
1 dl frysta jordgubbar
1/2 banan (kan uteslutas)
lite hampafrön

Mixas till en bra start på dagen dryck.


Två smarriga mackor

Färskost, skivad avokado och kryddkrasse
Färskost, aprikosmarmelad, valnötter och några rucolablad

Aprikosmarmeladen, fikon går också bra, går enkelt att göra själv. Läggs den torkade frukten i blöt över natten. Häll av vattnet och mixa dem till marmeladkonsistens.

3 kommentarer:

Bondhustrun sa...

Jag har inte läst boken, bara OM den, men jag stod också och lusläste på skinkförpackningarna i affären nyligen. Det slutade med att jag inte köpte någon alls, utan åkte hem och slängde in en tjälknöl i ugnen. Utmärkt som pålägg! :)

Emma sa...

Bättre att köpa skinka över disk i butik då. Jag antar att en del tillsatser har att göra med konserveringen, och hållbarheten. Kanske finns det mindre i de man kan köpa i en chark? Hållbarheten på förpackningen är ju lägre och de skivar ju den direkt i butiken.

Annars kan jag ju tipsa om vegetarisa pålägg som tartex, hummous, auberginröra. Eller bara färskost.

Ninna sa...

Pratade om det där igår på matlagningskursen hos Renée Voltaire, att det allt som oftast händer att man står och vrider på något i affären, läser innehållsförpackningen och låter bli att handla. Något för producenterna att börja fundera på.
Vegetariska pålägg är toppen, egentligen mycket godare än skinka.