09 januari 2008

Mattrender, nyponbröd och wasabi


Äntligen har jag köpt Bullebodens nypon- och mandelbröd. En eller möjligen två skivor slank ner direkt med lite robiolaost. Därmed har jag avverkat något av det man tror ska bli mattrendigt under året.

Lokalt och ekologiskt (allt bröd från Bulleboden är ekologiskt och mjölet kommer nära från Saltå Kvarn) tros bli huvudtrenden. Ingen är väl förvånad.

Det blir mer av vågade smaker, mer kryddor och starkare ostar. Där har jag lite att jobba på, robiolan är motsatsen till stark.

Indien och indieninspirerad mat får en renässans. Jojo, vilken tidning har inte haft ett resereportage därifrån på sista tiden. Japansk mat bli mer mainstream, vilket verkar stämmer, för under min store-check hittade jag wasabi på ICA.
Slutligen är det ju sommar-OS (invigningen är 08-08-08 klockan åtta) i Peking vilket gör att det kommer att bli ett större intresse för kinesisk mat. Tack, det behövs.

Källa Foodnet.se

4 kommentarer:

Emma sa...

På tal om wasabi så såg jag något på ICA jag med..i kyldisken, någon sorts wasabikräm..det var inte den vanliga som man har på sushi utan utblandat med något...creme fraiché..nä usch nu minns jag ju inte! Jag som skulle lägga det på minnet för att jag läst detta inlägg hos dig tidigare.
Ska kolla upp det :)

Ninna sa...

Hoppas att du hittar den, skulle vara kul att veta vad det var. Jag ska titta i min ICA butik också.

Emma sa...

Det var en sorts wasabisås, det är Biggans som gör dem: http://www.biggans.se/

Ninna sa...

Tackar, jag ska kolla efter den i min affär.