14 januari 2008

Låt svampen svettas



Det är dags för säsong två av Jamie at home och söndagskvällarna har återfått lite av sin charm. Saknaden efter Sopranos har varit stor och Tony's favoritpasta har lagats några gånger som kompensation. Nu nöjer jag mig med Jamie ett tag framöver. Klockan 19.25 är inte den bästa av tider, men det som bjuds i programmet kan ingen klaga på.

I går ägnades all tid åt svamp och jag lärde mig att den kan grillas i het och torr grillpanna. Herregud jag har ingen grillpanna, vilken skam det måste införskaffas. Ändå fungerade det förvånandsvärt bra med min vanliga gamla teflonpanna. Den var helt torrt, inte en gnutta olja eller smör, bara svampbitar som fick svetta sig fram till en mjuk och skön konsistens och smakkoncentration. I det tillståndet beblandade de sig med färskpressad citronsaft och örter. Mycket riven parmesan och himmel vilka smaker, till risotto, pasta, sallad eller helt enkelt på en macka.

Grillad svamp

fyra nävar blandade färska svampar, portobello, shitake och ostronskiving
saften av en färskpressad citron
en ordentlig knippa finhackade färska örter, persilja, dragon och

Dela svamparna i bitar i bitar och grilla/stek dem på medelvärme i helt torr panna. när de mjuknat blandar du dem med citronjuice och färska örter. Ta lite saft i taget och smaka dig fram till lagom mängd. Himmelskt, jag längtar till den svenska svampsäsongen.

3 kommentarer:

Fru Choklad sa...

Blev du klar över vad det var för svamp som de skar ner från trädet? Den såg lite skumm ut, men den där Stroganoffen med rådjur och svamp verkade onekligen mycket god. Ska nog göra en egen variant till helgen om jag får tag i rådjur. Jag har en massa torkade trattisar som jag kan använda istället för "märklig trädsvamp" :)

Emma sa...

Jag såg också det avsnittet. Den där svampmacken (och även det du nu gjort) såg så himla gott ut! Funderar på att göra det i kväll.

Ninna sa...

Svampen i trädet tog jag för någon slags fårticka, men jag är osäker. Jag har fått rådjur av min brorsa som jagar, så jag tänker också testa Stroganoffen. Hur hungrig blir man inte av det där programmet.