28 januari 2008

Just nu gillar jag

Smaken är som bekant delad, men här är något av det jag tycker bäst om just nu.

Matvete, låter inte så sexigt, men här döljer sig en pärla. Det är inte bara gott i allehanda sallader, utan fungerar alldeles utmärkt att blanda i både färs och brödbak.

Grovrivna rotfrukter som morötter, rotselleri, rödbetor eller palsternacka får fräsa med i köttfärssåsen. Yummie.



Egefeld, det är något speciellt med danskarna och mat. Köpenhamn har fått sitt första ekologiska supermarket, med ett sortiment på 3000 olika varor. Titta, inspireras och starta gärna ett i Stockholm.

Vårtecken. Snö i all ära, men visst måste det vara vår när man kan göra nässelsoppa. Ett annat pålitligt vårtecken är Vårsalongen på Liljevalchs. Rekommenderas.

Matlagningskurs hos Renée Voltaire. I morgon kväll ska jag äntligen få lära mig hur man lagar mat. Förstår ni vilken skillnad det kommer att bli. För alla.

Kålrot är den knöl som med största sannolikhet har lägst besöksfrekvens i min grönsakslåda. Men varje gång den är där blir jag lika glatt överraskad. Bakom den där hårda ytan döljer sig ett saftigt inre. Grovriv den i sallad eller gör som Jamie, blanda med potatis i en gratäng.

2 kommentarer:

görel sa...

Vad innehåller kursen hos Renee Voltaire? Jag tycker mig ha sett att hon mer och mer har börjat snöa in på raw food och ayurveda och sånt? Annars gillar jag hennes kokböcker väldigt mycket.

Ninna sa...

Jag vet inte riktigt vad den innehåller. Fick den i födelsedagspresent. Men jag lovar att komma med rapporter.