30 januari 2008

Hallonkakor till soppan


Sonen:
– Ska vi äta hallonkakor till soppan?
Jag:
– Nej, det är inte hallonkakor det är matmuffins. Det ser väl vem som helst. Gott va?
Sonen:
–Mamma, du är inte direkt världsbäst på att baka.

Tackar, som om jag inte visste. Men övning brukar ge färdighet, så jag övar vidare. Även om mina matmuffins inte riktig ser ut som brukligt, var det inget fel på smaken. I går på matlagningskursen lärde Renée Voltaire oss ett nytt förhållningsätt till matlagning. Man misslyckas inte, det blir möjligen bara något annat än man tänkt sig. Strålande, mina hallonkakor funkar.


Matmuffins

3 1/2 dl dinkelsikt
1 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
3 ägg
1/2 dl olivolja
2 dl medelhavsyoghurt

Fyllning:
parmesan, halloumi eller fetaost
inlagda soltorkade tomater
pumpafrön och lite grönt

Vispa samman ägg, olja och yoghurt och blanda med de torra ingredienserna. Skeda upp smeten i muffinsformar och tryck i valfri fyllning. Jag tog bitar av inlagd soltorkad tomat och parmesan. Lite timjan och pumpafrön högst upp och därefter cirka 20 minuter i ugnen. Nu är det bara soppan som saknas. Gör den på jordärtskocka.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spar en till den hemvändande norrbaggen. De ser grymt goda ut! Klart att det där inte är hallon, jag gissade på jordgubbe.

Puss, en okänd

Emma sa...

Jag tycker de såg väldigt goda ut! Älskar soltorkade tomater och fetaost. Jag gjorde en gång pizzabullar med det i, men muffins lät nästan godare.

E-S sa...

Muffins med parmesan, feta och soltorkade tomater kan aldrig vara fel eller misslyckade!

Anonym sa...

Vad i hela fridens namn är medelhavs yoghurt? :-O

Ninna sa...

Det finns grekisk yoghurt, turkisk yoghurtoch så Arlas medelhavsinspirerade matlagningsyoghurt. På något sätt har jag förenklat det i mitt huvud och kallar allihop för medelhavsyoghurt.