10 januari 2008

Genväg för pancetta


Det svåraste i det här receptet är att få tag i pancetta, italienskt lufttorkat, orökt sidfläsk. Har man inte en saluhall eller bra köttbutik runt hörnet så får man ta genvägen via bacon. I rätt säsong hade jag valt färska bondbönor, i januari blir det gröna ärter istället.

Med dessa små justeringar blir det en allt i ett-rätt helt i min smak. Jag serverade den till pasta men nästa gång kan det lika gärna bli i en sallad.

Bacon, ärter och chèvrepanna

2 paket Änglamarks bacon
1 litet paket ärter

saften av en halv citron

2 finhackade vitlöksklyftor

300 g chèvre
lite färska myntablad eller timjan


Stek bacon tillsammans med vitlök. Häll på tinade ärter och citronsaft och låt allt koka samman någon minut. Lägg på bitar av chèvre som får smälta en aning. Strö över lite färska myntablad eller timjan och smaka av med svartpeppar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser grymt gott ut!!

Ninna sa...

Jag blev faktiskt överraskad själv över att det blev så bra. Ofta brukar det ju vara någon gräddprodukt i en sådan här rätt. Jag tror att citronsaften, myntan och chèvren var det som gjorde det så gott.