05 januari 2008

Ge dig själv ett grönt nyårslöfte

Matälskaren på Taffel.se uppmanar oss att avlägga ett grönt nyårslöfte. En toppenidé som jag direkt hänger på. Jag väljer två stycken som kommer att få sitta på kylskåpsdörren under hela 2008.

1. Att använda min tygväska "I'm not a plastic bag" oftare och därmed minska slöseriet med plastpåsar.

2. Att bli en bättre säsongsätare och försöka ersätta långväga produkter med sådant som är i säsong här hemma.

Ung farbror har avgett ett löfte som jag tycker att vi alla ska utnyttja mycket mer. Att börja ställa mycket mer krav och frågor till producenterna.

3 kommentarer:

Jenny sa...

Den här länken kanske kan vara intressant :)

Säsongsguide

Ninna sa...

Tack, tack, kom också på att det finns en bra säsongsguide i "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson

Kristoffer Lindh sa...

Säsongsätande tror jag är grejen alltså. Inga fler sockerärter och jordgubbar på vintern inte. Dessutom blir det ju mycket godare att äta efter säsong.