16 januari 2008

Fler som får svettas


Efter att jag låtit svamparna svettas enligt Jamie, kom jag på att väldigt många av grönsakerna som hamnar i mitt kök får svetta sig fram till rätt smak och konsistens. Jag kokar i princip aldrig rödbetor eller grön sparris. De steks istället direkt i pannan, inte helt torrt utan tillsammans med lite olivolja. Inte ett uns av smaken går förlorad. Här är mina gröna bästisar serverade tillsammans med sina bästa smakkompisar.

Grön sparris, pinjenötter och parmesan trivs förträffligt på toppen av en risotto.

Zucchini i skivor, färsk mynta och smulad fetaost gillar bulgur och matvete.

Rödbetor i bitar, färsk timjan och smulad chèvre smälter ihop med pasta.

Sockerärter ( här fungerar frysta lika bra), finhackad vitlök och lite sambal oelek säger inte nej till grillad entrecote och bernaisesås.

Rödlök i tunna klyftor, färsk ingefära, honung och balsamvinäger är gärna kompis med vildare djur.

2 kommentarer:

Kristoffer Lindh sa...

Får jag rekommendera palsternacka med hackade hasselnötter, rosmarin och honung?

Eller vitkål med honung och vitlök?

Tomathalvor med kanel?

Det är jättebra det här med kompissmaker, sånna grejer tycker jag verkligen är kul att få tips om. Jag ska själv börja tipsa...

Unknown sa...

Palsternacka, honung, hasselnötter och rosmarin, mmmmmmmm
Kompissmaker är ju toppen. precis vad som behövs för att piffa upp en vardagsmiddag. jag gör ett inlägg om det. Tackar.