21 januari 2008

Fegvego


Nej, det blir ingen vegovecka för mig. Jag skyller på en cyklande make, jag skyller på barnen , jag skyller på vädret. Men mest för att jag är sugen på Matbrukets lammkorv, att jag går omkring och funderar på en strömmingslåda och så jag vill laga Jamies rådjursstroganoff. Jag kommer att följa Lisas matvecka med stort intresse, för inspiration till nya gröna rätter.

Det är måndag så jag gör det lätt för mig och lagar Halv Grek Plus Turks zucchiniplättar till lammkorven. Lite av fegvego. Vilket som är godast, plättar eller korv, är svårt att svara på.

Zucchiniplättar med fetaost

1 grovriven stor zucchini
150 g smulad fetaost
1 dl dinkelsikt eller vanligt vetemjöl
1 ägg
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 fihhackad röd chilifrukt
1/2 dl finhackad dill
1/2 dl finhackad mynta

Salta på den rivna zucchinin och låt stå i 20 minuter. Krama ur så mycket vätska som möjligt. Ju torrare dessto lättare att steka. Blanda samman alla ingredienser. Stek i olivolja på medelvärme. Var inte lika otålig som jag utan vänta några minuter med att vända plättarna, så att de håller de ihop. En matsked smet blir lagom till en plätt. Lite pressad vitlök, salt, peppar och en skvätt olivolja, utrörd i matlagningsyoghurt blir lagom kladdigt till.

Inga kommentarer: