30 januari 2008

En resa i köket


Tunisien får vänta tills höstlovet och havet har badtemperatur. Resan är bokad. Längtan efter sommar, resor och andra smaker gör att jag drar upp besöksfrekvensen rejält på resesajterna. Kan man få klickprovision?

Hänger kvar runt Nordafrika och lagar en kikärtsgryta med mycket citronsmak som även gillas av barnen. Kikärter med sin nötaktiga smak är nog den lättaste vägen in i bönornas värld för barn. Rostade eller naturella, utan inblandning av något annat, brukar de väcka nyfikenhet och leda till provsmak. Här återfinns de i en allt i ett-rätt som ger tid för mer resedrömmar. Indien lockar och bra restips efterfrågas, tack.


Kyckling- och kikärtsgryta

600 g kycklingfilé
1 burk kikärter eller motsvarande mängd egenkokade
2 finhackade vitlöksklyftor
1/2 msk lantbuljong
2,5 dl medelhavsyoghurt kan bytas mot matlagningsgrädde
1-2 tsk sambal oelek eller ungefär 1/2 finhackad chili
1 msk honung
saften av en 1/2 citron
en näve finhackad bladpersilja

Skär kycklingen i mindre bitar och fräs den tillsammans med vitlöken. När den är nästan färdig blandar du i medelhavsyoghurt, lantbuljong sambal, honung och citron. Rör om ordentligt och smaka av med salt. Låt allt det bli varmt och lägg sedan i kikäterna och persiljan. Låt koka i 2-3 minuter till. Cous cous eller allra helst mogharabiah hör till.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag som bodde i Algeriet som tonåring under tidigt 70-tal tar till mig det här receptet för en middag åt mig och kidzen. Överhuvudtaget gillar jag mycket av den nordafrikanska maten.

Då åt jag emellanåt - på restaurang - räkor som inte var tillagade som våra. Det var mycket mindre salt och en oljig yta på dem. Otroligt gott! Funderar ibland varför man inte kan få något liknande här. Svenska räkor och skaldjur är fantastiskt goda, men allt är ju tillrett efter samma recept, oavsett om jag köper dem i Luleå eller Göteborg. Antar det beror på att de kokas direkt på fångstbåtarna. Men finns det någon som kan berätta hur den där nordafrikanska räkorna tillreds så skulle jag uppskatta det.

/Stefan