25 januari 2008

En lokal låda


Att shoppa på nätet och få en grönsakslåda med de bästa av råvaror, tillsammans med goda recept levererade direkt hem till din dörr är det fler som erbjuder. Men få är så småskaliga och lokala som Cecilia Lundblad i Bromma.
Varje vecka skickar hon från sin ekobutik Tapenade ut ett 60-tal lådor till hushållen i närområdet. Nästa steg blir att erbjuda en låda med bara svenskodlat innehåll.

Hur kom du på idén med egna lådor?
Min butik var utlämningsställe för Mossagårdens lådor som skickas från Skåne. Det kändes som en onödigt lång transport och jag började fundera på att plocka ihop egna istället. Jag frågade mina kunder och det fanns ett stort intresse. Två gånger i veckan, tisdagar och torsdagar levererar jag nu mina frukt- och grönsakslådor.

Skiljer sig innehållet i dina lådor från konkurrenterna?
Utbudet är nog ungefär detsamma. Den stora skillnaden är att jag har möjligheten att skräddarsy lådor. Jag har lyckats få Spånga bageri att börja baka ekologiskt bröd, så nu kan du få ett smaskigt surdegsbröd med vete och råg tillsammans med dina grönsaker. Ägg och lite annat från butiken kan du också beställa till.
Och så är jag billigare, en låda hos mig kostar 155 kronor.

Och nu tänker du erbjuda en helsvensk låda?
Ja, jag märker att det finns en stor efterfrågan på närodlat. Jag håller på att leta efter lokal odlare och på Ekerö finns ju många, så det vore väl sjutton om det inte skulle gå. Den kommer att finnas som ett komplement till de andra lådorna. En annan tanke jag har är att leverera köttlådor.

Vad tycker kunderna?
Det roligaste är att de blir så glatt överraskade av smakerna. En kund ringde mig för att höra sig för om jag hade gjort något speciellt med morötterna. Hon trodde inte att det var sant att de kunde smaka så mycket bättre .
Och så levererar jag frukt till ett Montessoridagis i närheteten och nu har barnen tvingat föräldrarna att köpa frukt av mig.

Vad är det bästa du har just nu?
Långtifrån närodlat, men jag måste ändå säga Batavia salladen. Den smakar fantastiskt och med rätt omvårdnad räcker den länge. Fukta den lätt och lägg den i en plastpåse längst ner i kylen och du har sallad för en hel vecka. Den röda chilin kommer som god tvåa. Den är stor och lite rundare i smaken än vanligt.

Nästa vecka får jag min första låda med blandad frukt och grönt. Perfekt att jag har städat undan, ätit upp och gjort plats för nytt.

4 kommentarer:

Anna sa...

Schysst tips! Och vi bor i rätt område så det här ska testas. Har du köpt flera lådor? Brukar det vara bra?

Ninna sa...

Jag får min första låda nästa vecka och har inte testat tidigare. Däremot vet jag flera i området som är väldigt nöjda.

Emma sa...

Jag har läst om de här grönsakslådorna tidigare och jag önskar verkligen att jag bodde i ett område där detta var möjligt. Kan tänka mig att det måste smaka så mycket bättre än de man köper i butik. Sedan är det ju lite spännande också att komponera en meny utifrån en sådan låda.

Ninna sa...

Förutom att det ofta är mer smak på grönsakerna så är nästan det bästa att man börjar använda nya sorters grönsaker och rotfrukter. Recepten som följer med är superviktiga som inspiration.