15 januari 2008

En bra kvinna reder sig


Till kvällens lammfärsbullar med färskriven ingefära och en doft av vitlök, okej då, köttbullar med ingefära, tänker jag servera varm jordärtskockssallad. Jag kan villigt erkänna att det fanns en viss skepsis till receptet av Renée Voltaire. Inte smakmässigt, men de små knölarna ska egentligen svarvas eller hyvlas till nudlar. Jag har definitivt ingen svarv, (det verkar saknas en del utrustningdetaljer i mitt kök) vilket innebär att jag i den bästa av världar skulle bli klar framåt niotiden.

Dessutom ska den göras på pak choi och bor man utsocknes är det lättare sagt än gjort. På Vivo och ICA skakade de på huvudet och att åka längre kändes både jobbigt och inte särskilt miljösmart. Inte minst med tanke på hur långt pak choien själv har färdats. En bra kvinna reder sig ändå. Jag skred till verket genom att resolut klyfta skockorna och ersätta det gröna med kraftig romansallad. Vilket snilledrag.

Varm sallad med jordärtskockor

ett tiotal jordärtskockor
1 kruka romansallad
2 msk av Voltaires Tamarisås, japansk soja
1 pressad vitlöksklyfta
1 knivsudd sambal
saften av en lime
1 tsk honung
hampa- eller sesamfrön till servering

Skala och klyfta jordärtskockorna. Stek dem i olivolja tills de är mjuknar, rör därefter i alla övriga ingredienser och slutligen romansalladen. Vänd runt tills allt blir varmt. Jag lät det vara ganska mycket tuggmotstånd kvar i jordärtskockorna, vilket smakade alldeles utmärkt.

1 kommentar:

Kristoffer Lindh sa...

Jag vill hävda att jordärtskockor absolut är min favortiråvara. Så fruktansvärt gott. Och de är som bäst nu när kälen går ur marken.