07 januari 2008

Egen brödbulle


Bulleboden har stängt på måndagar, så i väntan på nyponbrödet roar jag mig med att baka Anna Bergenströms rucolabröd med fetaost. Lättbakat, vilket är ett huvudkrav för att jag ska ge mig fram till bakbordet, men ännu viktigare det har en strykande åtgång, framförallt till soppa.

Rucola och fetaostbröd

1/2 paket jäst 2 tsk salt 1 msk honung
6 dl ljummet vatten
2 1/2 dl havrekli eller fiberhavregryn
10 dl vetemjöl (dinkel) (jag blandade dinkel och rågmjöl för att få brödet grövre)
200 g fetaost
en rejäl näve rucola

Blanda jäst, salt och honung med lite av det ljumma vattnet. Häll på resten av vattnet och blanda i mjöl och havrekli. Arbeta samman till en smidig deg och låt jäsa i 1-2 timme. Jag nöjde mig med 1 timme. Här kommer det viktiga; Knåda inte degen när den är färdigjäst utan dela den bara i två delar. Platta till den ena delen och lägg den på en bakpappersklädd plåt. Täck med fetaost och rucola. Dags att platta ut den andra delen och lägg den ovanpå. Nyp ihop kanterna runt om och grädda i 225 grader i cirka 30 minuter. Kalassmarrigt.

Barntips: På bilden är det bara ost på ena sidan av brödet, vilket beror på att barnen gillar inte fetaost i bröd. Alltså använde jag bara 100 gram och endast på halva brödet. Det blev en vuxen- och en barnsida.

2 kommentarer:

Emma sa...

Mmm vad gott det såg ut! Ser så saftigt ut. Du använde alltså dinkel och rågmjöl istället för vetemjöl?

Ninna sa...

Ja, jag blandade dinkelsikt som är som vetemjöl och rågmjöl. Det var mer av dinkelsikten än råget. Vet inte om det är den dödsynd att blanda dessa två, men smaken blev bra.