28 december 2007

Fettistorsdag



Igår bjöd mamma bjöd på sin specialitet, gråa kroppkakor. Till skillnad från den ljusare versionen består dessa av råriven potatis och bara en liten del kokt. Vi äter dem med lingon och gräddmjölk, vilket förmodligen är ett småländskt påfund. På Öland varifrån kakorna egentligen härstammar äts de vanligtvis med skirat smör och lingon. Jag åt fyra stycken och en stund senare till fikat, festade vi på semlorna. Exakt så såg menyn ut när man förr i tiden firade den öländska fettisdagen. Just nu känns det som jag ätit klart för i år.


Mammas gråa kroppkakor 30 st

5 kg råriven potatis av mjölig sort, King Edward eller Bintje
5-6 mosade kokta potatisar
3-4 msk salt

8 hg finskuret rimmat sidfläsk
1 finhackad gul lök
1 -1 1/2 msk krossad kryddpeppar

Finriv potatisen i matberedaren. Lägg potatisrivet i en silduk och krama ur vattnet väl. Blanda i den kokt potatis och salt. Tag smet, lägg en klick fläskblandning i mitten och forma till en boll. Ungefär stor som en apelsin. Koka upp 5 liter vatten med 3 msk salt, lägg i kroppkakorna och låt dem sjuda sakta i cirka en timme.

Här bjuds det på Ölandskroppkakor.

3 kommentarer:

Jenny Grannas sa...

Alltså mer mot palt-hållet? :) Som jag blev grymt sugen på helt plötsligt! God fortsättning!

Emma sa...

Gråa kroppkakor påminner lite om norrländsk palt, den görs på riven rå potatis och fylls med fläsk kött. Jag vet inte hur vanligt det är (varför jag skrev norrländsk före) men det här låter nästan som en version av det.

Det ser VÄLDIGT gott ut förresten, Åh, vad jag blev sugen på palt och kroppkakor nu!

Ninna sa...

Det st�mmer nog att det p�minner en hel del om norrl�nsk palt. Jag �ter det inte s� ofta och mammas �r s� klart b�st.