19 november 2007

Tom kha gai


Av någon anledning har jag inte lagat thailändsk kycklingsoppa förut. Slammer och stök i kök med stor spänning inför recensionerna.

Vad tyckte du?
– Den är godare än samma soppa på East.
– Va, du skojar, hur smakar det?

– Du hörde vad jag sa, den är godare än samma soppa på East.

Jag vet inte om han trillat och slagit sig, tappat omdömet eller helt enkelt var jäkligt hungrig. Eller så är det jag som underskattar min matlagning. Särskilt som den var enklare än enkel att åstadkomma. Här är soppskrället.

Tom kha gai

4 kycklingfiléer
2 burkar kokosmjölk

1 stjälk citrongräs

1-2 tsk grön currypasta

3 msk fisksås

1 msk lantbuljong

1 finhackad röd chilifrukt
5 cm skalad och finriven ingefära

1 dl färskpressad limesaft

6-8 torkade limeblad

en liten knippa koriander

Banka på citrongräset, för att frigöra smak och skär det i bitar. Kärna ur och finhacka chilin, finriv ingefära och ta fram övriga ingredienser. Koka kycklingbitarna i kokosmjölken, lägg i alla ingredienser utom limesaften. Låt koka i cirka 5 minuter eller tills kycklingen är genomkokt. Smaka av med limesaft och toppa med lite koriander. Servera gärna med kokt basmatiris.
Barntips: Ta inte hela mängden kryddor utan spara lite. Ta upp mildare soppa till barnen och fortsätt sedan att vuxenkrydda.

Inga kommentarer: