26 november 2007

Gröna pannkakor


Det här måste klassa som upphottad husmanskost. Pannkaka med råriven potatis, morot och zucchini tillsammans med bacon och fetaoströra. Receptet finns på ett av Middagsfrids veckoblad. Egentligen skulle det gräddas som pannkakor men där går min gräns, det blev ugnen som fick göra jobbet. Jag vägrar steka pannkakor en vardagkväll, jag vägrar nästan på helgen också. Med lite lock och pock kan jag sträcka mig till att göra efterrättsplättar i mitt ärvda gamla gjutjärnsplättlagg.

Grönsakspannkaka med fetaoströra

6 ägg
2 dl dinkelsikt/vetemjöl
7 dl mjölk
1 1/2 tsk salt

1/2 zucchini
4-5 potatisar
4 morötter
lite färsk timjan

Fetaoströra
200 g fetaost
1/2 dl medelhavsyoghurt
olivolja

Vispa samman pannkakssmeten. Grovriv potatis, morot och zucchini och finhacka timjan. Bland ner grönsakerna i smeten. Smörj en långpanna och häll i smeten, se till att grönskaerna fördelas jämt. Grädda i 200 grader i cirka 25 minuter. Mixa fetaost och yoghurt till en röra. Blanda i lite olivolja och smaka av med salt och peppar. Jag skar pannkakan i långa strimlor och serverade med knaperstekt bacon och en tomatsallad. Barnen åt i mängder, men de vill ha bekanta smaker och valde lingonssylt stället för fetaost. Gott även för vuxna.

Inga kommentarer: