11 november 2007

Aioli värd att testa


Aioli med massor av mynta och en skvätt lime blir suveränt gott till lamm. Knaprig klyftpotatis att doppa i såsen är nästan beroendeframkallande. Alldeles strax är det dags för en ny matvecka med test av en nykomling bland Arlas såser, en makalöst god gelé från London, topplista och så är jag sugen på något nytt med kyckling. Vi ses.

Aioli med mynta och lime

1 äggula
2 finhackade vitlöksklyftor
1 1/2 dl olivolja
1 msk färskpressad limejuice
ca 30 finhackade myntablad

Allt för många gånger har jag misslyckats med att göra aioli. Den skär sig nästan omedelbart, fast jag tycker att alla ingredienserna borde ha samma temperatur och jag verkligen startar med att droppa i olja. Mitt senaste knep är att låta äggulan stå framme i skålen minst en halvtimme. Hittills har det funkat. Limejuicen och myntabladen rörs i på slutet. Smaka av med salt och peppar och det lönar sig att göra lite extra av klyftpotatisen.

2 kommentarer:

lina sa...

Ska testa! Låter helt underbart:)

Ninna sa...

Det blev inte en så markant myntasmak vilket jag tyckte var bra. Det gör att den passar till en massa annat också.