12 oktober 2007

London calling och en paj


Jag gör efterrättspajer bra mycket oftare än matpajer. Är ingen pajmänniska. Den här är dock ett supersmarrigt italienskt undantag. Inspiration; Jamie. Eftersom det är fredag köper jag färdig deg, finns på rulle eller fryst. Efter middagen blir det en stund i soffan för att göra lite shopping och "det här får jag inte missa" planer. Igår fick jag världens överraskning av min svägerska, svärmor och mamma. En gemensam resa till London, avresa nästa fredag. Ibland är släkten bäst.

Italiensk spenat- och skinkpaj

pajdeg
3 tunnt skivade rödlökar
1 hackad vitlöksklyfta
1-1 1/2 påse färsk spenat
lite färsk timjan eller oregano
1 burk crème fraiche
2 dl grovriven parmesan
3 ägg
200 g prosciutto


Jag gjorde den här pajen på bakplåtsklädd långpanna istället för i pajform. Den blir lite tunnare och frasigare. Kavla ut pajdegen och vik upp en liten kant runt om som håller fyllningen på plats. Fräs rödlöken i olivolja på svag värme i 10 minuter. Den ska inte få färg, utan bara bli mjuk och söt. Mot slutet lägger man i vitlök, timjan och spenat och rör runt. Blanda crème fraiche, parmesan och ägg i en bunke. Smaka av med salt och peppar. Bred ut spenat- och lökblandningen över pajdegen. Lägg på bitar av prosciutto och på med crème fraichefyllningen över alltihop. Avsluta med lite parmesan och timjan. I 200 graders ugn tills pajen har fått fin färg. Rucolasallad med citron- och olivoljedressing, lite pinjnötter och ett glas Barone Ricasoli hör helt naturligt till.

Inga kommentarer: