26 oktober 2007

Fredagsdisco



Alla i den här familjen gillar musslor och jag är så nöjd över att komma på att det är en perfekt fredagsmiddag. Mycket av matlagningen handlar åtminstone för mig om att hitta på vad det är som ska lagas. Att få rätt sorts smak på tungan. Så på kvällens meny står:

Liten toast med smörstekta kantareller och en skiva tallegio
Moules marinières med chili
En pytteliten ost med tomatmarmelad


När den sista ostbiten är på plats funderar jag på att shejka loss med discodans. Blev så inspirerad av Absolut Discos roliga förpackning. Hur kunde jag missa att köpa med mig den från London? Ha en skön kväll.
Har du ingen lust att göra lördagsfrukost? Här är tips på några ställen där du får den härligt serverad.

Moules marinières med chili

50-60 musslor
2 fint hackade scharlottenlökar eller 1 gul lök
1-2 finhackade vitlöksklyftor
1 urkärnad finstrimlad röd chili (kan utslutas)
2-3 msk olivolja
4 dl torrt vitt vin
2 dl vatten eller lite lyxigare matlagningsgrädde
hackad bladpersilja och timjan


Fräs vitlök, lök och chili i olivolja tills löken mjuknar. Slå i vin och vatten, alternativt grädde och koka upp. Lägg i de vältvättade musslorna och koka kraftigt under lock i några minuter tills musslorna öppnat sig. Ta bort de musslor som inte är öppna. Blanda ner persilja och timjan, fredagsnjut direkt.

Inga kommentarer: