24 september 2007

Taleggio + Trattkantarell = Toppen


Jag har massor av svamp i frysen efter den småländska skogsturen. Om du inte känner för att dra till skogs, så är det nu du kan köpa trattisar till ett hyfsat pris i butik och på torg. Jag testade ett av mina enklaste recept och la till lite tunt skivad taleggio ost som fick smälta av den heta pastan. Toppen!

Trattkantarellpasta med taleggio

1 liter trattkantareller
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 finhackad röd chili
en liten bit taleggio ost
citronolivolja
färsk timjan
några rejäla nävar rucola


Fräs svampen tillsammans med vitlök och chili. Smaka av med salt och peppar. Blanda den heta pastan med rucola och citronolivolja. Lägg upp på ett stort fat, blanda försiktigt ner svampen och lägg taleggio på toppen. Strö över färsk timjan, salta, peppra och ringla över lite mer olivolja. Är du den gräddiga typen, rekommenderar jag att röra ner en burk creme fraiche ihop med svampen.

1 kommentar:

Kristina Haggård sa...

Detta recept har jag gjort vid flera tillfällen, fantastiskt bra höstrecept. Instämmer att det är väldigt, väldigt gott. Tack!