04 september 2007

Mer bönor, tack


Det behövs mer bönor på mina middagstallrikar. Salta, röda, runda, råa, vita, små eller stora. Alla sorter är välkomna. Bönor är nyttiga, barnen nickar förtjust och äter glatt. Ibland har jag brist på bra bönfantasi. Den här salladen botar det och passar till både fågel, fisk eller mittemellan. Jag valde det senare. På barnens tallrikar severades prinskorv.

Bönsallad med färsk salsicccia och mangosås

1 burk kikärter
1 burk svarta bönor
8- 10 strimlade soltorkade tomater
1 finhackad liten rödlök
några rejäla nävar babyspenat
lite olivolja och balsamvinäger


Skölj bönorna i kalllt vatten och låt dem rinna av ordentligt. Eller använd egna kokta bönor. Blanda bönor, lök, babyspenat och soltorkade tomater i en skål. Häll på lite olivolja och balsamvinäger, plus lite salt och peppar. Till detta blev det färsk salsiccia och yoghurtsås. Medelhavsyoghurt blandad med mango chutney, salt och peppar till valfri styrka.

3 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Här är ett tips på en Böngryta som jag gjorde senast igår.

Kinna Jonsson sa...

Äsch länken lade inte upp sig. Här får du den igen http://kinnasblogg.blogspot.com/2007/06/salviadoftande-bngryta.html

Ninna sa...

Tackar, gud vad gott det låter. Jag har dessutom massor av färsk salvia.