14 september 2007

Lasagne med trattkantarell


Jag har varit hemma i Småland i en kort sväng och självklart blev det en tur i svampskogen. Det är nästan löjligt hur mycket svamp vi plockade. Pappa går före och spårar som en tryffelhund, strax efter kommer jag och mamma och plockar för brinnande livet. Två hela korgar till brädden fyllda med gula kantareller, trattkantareller,
blodriskor och några Karl Johan. Självklart blir det svamp till kvällens middag. Den här lasagnen är lite torrare än en vanlig, men vansinnigt god. Den klarar sig alldeles utmärkt ensam tillsammans med en sallad, men lamm är inte heller så dumt till. Efter blir det kanelstekta gula plommon med vaniljglass. Jippie det är fredag.

Lasagne med trattkantareller

1 paket färska lasagneplattor
2,5 dl Kelda ostsås, den som vill gör egen
1 liter smörfrästa trattkantareller
1/2 paket färsk babyspenat
150 g chevré


På förpackningen står det att lasagnen inte behöver förkokas, men jag doppar ändå plattorna i kokade vatten för att det inte ska bli för torrt. Lägg en platta i botten på en ungsform och lägg på lite smörfrästa kantareller, bladspenat, smulad chevre. Avsluta med att ringla över lite ostsås, plus salt och peppar. Tre eller fyra sådan lager brukar jag göra. Jag lägger ingen platta på toppen utan lämnar det öppet och avslutar med att hälla på lite extra av ostsåsen. In i 200 graders ugn i cirka 15 minuter.

Inga kommentarer: