17 september 2007

En glad lax med barr



Det finns vissa vinna-tid-i-köket produkter som är klart bättre än andra. Här är en sådan; Keldas färdiga Thaisoppa. Lång hållbarhet gör att den alltid kan finnas i kylskåpet. Jag använder den som en bas till något som i slutändan blir mer som en gryta än en soppa. En typisk allt-i-ett rätt. Att laxen på bilden ser ut att ha hamnat under en barrande gran beror på att jag var lite för generös med Jamies fiskkrydda. Sonen skrek i högan sky; "Jag vill inte ha julgran i maten". Skippa rosmarin och ta timjan istället.

Laxfilé med thaisoppa och couscous

600 g laxfilé
couscous
200 g champinjoner
1 finstrimlad rödlök
1 finstrimlad röd paprika
1/2 paket färsk babyspenat


Lägg laxfiléerna på ugnsfolie, salta, peppra och lägg på lite färska kryddor. Vik ihop och in i 200 graders ugn i ca 15-20 minuter. Bryt champinjonerna i stora bitar och fräs dem en kort stund tillsammans med löken. Lägg i paprikan och häll på thaisåsen. Vill man ha paprikan mer stekt så får den fräsa med löken och champinjonerna. Jag gillar när den är knaprig. låt allt bli varmt och rör sedan ner spenaten. Klart. Koka couscousen enligt förpackningen. Det brukar röra sig om 3-5 minuter. Häll upp såsgrytan i djupa tallrikar, lägg i en laxfilé och lite couscous.
ETT BARNTIPS: Jag brukar blanda ner lite matlagningsgrädde i barnens tallrikar för att få en mildare smak. Och så inga barr, tack.

Inga kommentarer: