24 augusti 2007

Teriyakilax


Igår var jag på en av mina sensommarfavoriter, Ulriksdals Slotts-
trädgård.
Det är inte lika mycket folk när planteringshysterin har lagt sig och bäst av allt: Det är skördetid i frilanden. Dahlior, solrosor och sommarrudbeckia. Morötter, rödbetor, squash, bönor, potatis och frilandsgurka. Jag plockade med mig en ordentlig bunt med mangold. Passar bra till teriyakilax. Svaret på gåtan är: En skumpig landning. Trevlig fredag.

Teriyakilax med mangold

laxfiléer till fyra personer
1 flaska teriyakisås

mangold eller färsk spenat
1 finhackad vitlöksklyfta
brytbönor eller någon annan böna
lite finhackad rödlök


Lägg laxen på en bakpappersklädd plåt och pensla med teriyakisåsen. Låt den stå och dra en stund. Sätt in den under grillgallret på 225 grader i 5-7 minuter. Eller använd utegrillen. Skölj och skär mangolden i mindre bitar, jag tar med stjälkarna om de inte är för grova. Fräs tillsammans med vitlök och olivolja tills de mjuknar. lite salt och peppar. Koka bönorna i lättsaltat vatten en kort stund. Lägg upp i en skål. Ringla över citronolivolja, lite finhackad rödlök och salt. Servera med ris, i mitt fall blev det rött och resten av teriyakisåsen.

Inga kommentarer: