20 augusti 2007

Småländska skördetider


Det är lika bra att erkänna, jag är inte typen som fylls av djup tillfredställelse inför ett välfyllt sylt-, saft- och marmeladskafferi. Jag samlar inte i ladorna. Den genen saknas hos mig. När jag syltar, så är det i expressfart och för omedelbar förbrukning som med aprikosmarmeladen eller rabarberchutneyn. Eller så beror det på en mamma som plockar och kokar för oss alla. Vid senaste rapporten var läget 20 kilo kantareller och minst 15 liter blåbär. Lingonen är inte riktigt mogna än. Så i kylen finns både en burk av mammas blåbärsylt, en hallonsylt och två flaskor flädersaft. I frysen ligger en stor påse med lingon som tills nu har gett mig dåligt samvete. Det går inte åt så mycket lingonsylt, ny leverans är på gång, och mamma accepterar inga "nej, vi har lingon kvar". Min nya uppfinning är att göra lingonsmoothie till frukost och mellis. Blåbärsmoothie har jag hållit på med länge, men aldrig lingon. Trodde att det skulle kännas för mycket köttbulle. Men det blev supergott och allt som är rött är väl extra nyttigt. Eller?

Lingonsmoothie

3 dl vaniljyoghurt
1 dl frysta lingon
lite honung


Mixa till en slät dryck. Det här räcker till två glas.

Inga kommentarer: