30 augusti 2007

Ny limpa



Nej, det är inte mitt betongbröd som jag försöker servera, även om bilden är oroväckande lik. Brödformen stod kvar på köksbänken och blängde på mig och plötsligt var det solklart: Det är köttfärslimpa jag ska använda den till. Resultatet blev strålande, jag tog om, blev proppmätt och var tvungen att vila på maten.

Köttfärslimpa med bacon och champinjoner

500 g nöt-eller lammfärs
1 grovriven morot
2 dl färdig tomatsås t ex Heinz Tomato Frito
2 pressade vitlöksklyftor
1 ägg
1/2 dl finhackad persilja
salt, peppar
en handfull färska champinjoner
1 paket bacon


Blanda samman alla ingredienserna med färsen. Stek bacon och champinjoner. Man behöver inte ha bägge, men det blir lite extra lyxigt. Lägg hälften av färsen i botten på formen, fyll på med champinjon- och baconblandningen.
Täck med resten av färsen. Ställ i mitten av ugnen, 200 grader i cirka 40 minuter.
Gott till: Kokt potatis och zucchini som snabbfräst i olivolja och vitlök.

Inga kommentarer: