05 augusti 2007

Självplock



Kvällens middag blev en mix av smått och gott från Medelhavet. Bönsallad, grillad halloumi med chili, fetaoströra och lammfärsbullar. Fetaoströran klarar sig bra ensam på en bit gott bröd tillsammans med ett glas kallt rosévin. Rosé är smashing och borde varit med på min julitopplista. Det känns som augusti kan bli het.

Fetaoströra

200 g fetaost
3 msk finhackad färsk timjan
1 dl olivolja
3 msk finhackad bladpersilja


Mixa samman alla ingredienserna med stavmixer. Smaka av med svartpeppar. Ibland rör jag i en skvätt matgrädde för att få en lite mildare smak.

Grillad halloumi med chili och citron

1 paket halloumi

1/2 finhackad rödlök
1/2 urkärnad och finhackad röd chili
2 msk färskpressad citronsaft
2 msk olivolja
färsk basilika

Blanda ingredienserna och häll marinaden över den grillade halloumin.

Bönsallad

1 liten zucchini
1 finhackad vitlöksklyfta
6-7 soltorkade tomater i olja
1 burk cannellinibönor
1 rödlök
2 nävar rucola
1 näve basilikablad
färsk timjan


Stek zucchini och vitlök snabbt, ställ åt sida för att svalna. Skölj bönorna i kallt vatten och låt dem rinna av ordentligt. Skär tomaterna och löken i mindre bitar. Blanda samman allt i en rymlig skål. Droppa över lite balsamvinäger och olivolja. Salt, peppar och färsk timjan som topping.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit inne på några av dina kollegors bloggar; de sk "Matbloggarna". Jag tycker INTE du skall liera dig med dessa. Din favoritmat är så "beyond" mycket godare och smakfullare presenterad än alla dessa tillsammans!
Kram.
Ett Fan.

Ninna sa...

Tack för synpunkten, jag ska ta mig en funderare. Coolt att du gillar bloggen.

/ninna