13 augusti 2007

Klimat- och matsmart



Får jag rekommendera torghandel, ofta belägen alldeles intill mataffären. Det är visserligen en kassa till som ska passeras, men svårslaget när det gäller att handla närodlat. Dessutom billigare och färskare än i affären. Roligare också, man får både klämma och provsmaka. I min låda,(jag brukar handla ordentligt när jag väl är där), finns det kantareller för 20:- hektot, 30:- i mataffären, färska kryddor för 10:- istället för 17:-, rucola, spenat och isbergssallad alla för 10:-/st och färska släpärter som absolut inte finns i frukt- och gröntdisken. Det mesta har odlats på Mälaröarna och dessutom var en hel del ekologiskt. Man blir både klimat- och matsmart av torghandel. Svenska plommon är på gång, jag köpte en rejäl påse och gjorde en plommonkompott som tillsammans med lite vaniljglass gör vem som helst glad.

Plommonkompott

8-10 plommon
1 dl vatten
1 dl råsocker eller vanligt socker
1/2 tsk krossad anis
1 kanelstång eller lite mald kanel


Ta bort kärnorna och om plommonen är stora kan man dela dem i mindre bitar. Kokas tillsammans med vatten, socker, anis och kanelstång en kort stund, tills de mjuknar. Serveras ljummen tillsammans med vaniljglass.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dessvärre finns ingen torghandel där jag bor. Försöker istället köpa på Bondens marknad och liknande när jag har möjlighet. Så mycket godare att äta färska grönsaker odlat i närheten utan all transport och annat.

Ninna sa...

Ett annat tips är ekologiska grönsakslådor som levereras hem från till exempel
ekoladan.se
mossagarden.se
arstiderna.se