15 augusti 2007

Kantarellfynd


Torghandeln blev min fyndplats för kantareller. I mataffären köpte jag senaste Elle mat och vin, de bjöd på svamprecept. I kylen fanns redan färsk salsiccia. Jag har nog skrivit det förut men det är värt att nämnas igen; färsk salsiccia är så mycket godare. Ge inte upp utan tjata vidare på ICA-Stig så han tar hem dem. Jag hittar dem i allt fler vanliga mataffärer. Kvällens middag blev en variant på receptet i Elle, belugalinser (be Stig ta med dem också på sin shoppinglista) med kantareller och grillad salsiccia. Linser och kantareller, oväntat gott. Häpp, de sista kantarellerna är mina.


Belugalinser, salsiccia och kantareller

8-10 salsicciakorvar räcker till fyra personer

3 dl linser
1 liter kantareller
1/2 finhackad röd chili
8 körsbärstomater
en rejäl näve rucola
1 tunnt skivad färsk rödlök
en skvätt balsamvinäger


Koka linserna enligt anvisningen på påsen. Dela svampen i mindre bitar och fräs den i lite olivolja tillsammans med chilin. Salta och peppra. Vänd försiktigt ner svamp, lök, rucola och delade tomater i linserna. Häll på en skvätt balsamvinäger och om det behövs, lite mer salt. God röra till: lite mango chutney blandad med medelhavsyoghurt. Gokväll.

Inga kommentarer: