18 augusti 2007

Kantarell- och linssoppa


Plötsligt infinner sig en pytteliten doft av höst. Det är kanske därför jag gör en mustig svampsoppa med linser. Ursprungsreceptet kommer från en gammal Elle mat & vin. Jag brukar göra den på trattkantareller, som man med lite tur kan hitta i stora mängder. Trattisarna är inte här än, så jag använder vanliga kantareller. Vill man har mer sting i smaken så rekommenderar jag lite cayennepeppar. Tillbehör: macka med babyspenat, taleggio och pumpakärnor.

Kantarell-och linssoppa

1 liter kantareller
1 tunt skivad vitlöksklyfta
1 rödlök
1 morot
1 liter lantbuljong
lite cayennepeppar
1/2 dl matlagningsgrädde
bladpersilja


Fräs kantarellerna i lite smör. Hacka lök och morot. Lägg dem i en kastrull tillsammans med vitlöken och fräs tills löken mjuknar. Häll på buljongen och linserna och låt det koka i cirka 15 minuter. Häll i nästan all svamp i soppan, (spara lite som topping). Mixa soppan ganska slät med stavmixer. Smaka av med grädde, salt, peppar, eventuellt lite cayennepeppar. Toppa med svamp och bladpersilja.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur mycket linser ska det vara?
/ Anneli

Ninna sa...

Ja man kan ju verkligen undra. Vad tänkte jag på? Linserna finns inte ens med ibland ingredienserna.
Förmodligen blir 1-11/2 dl lagom. Lycka till.