02 augusti 2007

Inte perfekt, men väldigt gott


Igår var det äntligen dags att göra de där grillade fiskfärsspetten ur Anna och Fanny Bergenströms fantastiska bok "Under valnötsträdet". På bilden såg de förföriskt goda ut där de låg uppträdda på citrongrässpett. Alla ingredienserna fanns i köket så det vara bara att sätta igång. Skär fisken i mycket små bitar eller köra den hastigt i matberedaren. Jag valde det senare. Möjligen blev det inte så hastigt, för färsen går definitivt inte att forma till snygga ovala bollar och jag ser framför mig hur allt långsamt rinner ner och hamnade på glöden istället. En snabb titt i receptet och plötsligt ser jag att bollarna dessutom ska vila i kylskåp ett par timmar. Panik, vi är ju hungriga nu. Kylskåp, grill och citrongräs rök all världens väg. Fram med stekpannan. Slutresultatet blev inte de snygga citrongrässpetten, men det blev väldigt gott.

Fiskfärs med eller utan citrongrässpett

400 g lax eller annan fast fiskfilé
2 finhackade scharlottenlökar
1 röd finhackad chili
2 msk finhackad koriander
1 msk fisksås
saften av en 1/2 pressad lime
1 tsk socker
knappt 1/2 tsk salt
1 lättvispad äggvita


Skär fisken i mycket små bitar, eller kör i den hastigt i matberedaren. Mitt tips är att skära om man vill göra spett. Blanda fiskhacket med de övriga ingredienserna och rör om försiktigt. Vispa äggvitan lätt och vänd ner den i färsen. Forma till bollar eller som i mitt fall platta biffar. Stek dem nägra minuter på varje sida. Om man vill göra enligt recceptet så ska bollarna stå i kylskåpet ett par timmar för att sedan träs upp på citrongrässtjälkar och grillas. Lycka till.

Inga kommentarer: