03 augusti 2007

En rödgrön röra


Här är en skön sallad med rucola, isberg, babyspenat, nektariner och chevré som blir ännu bättre med rostad parmaskinka. Hos oss går det åt stor mängder med gröna blad och jag blanda ofta olika sorter. Med några få tillbehör blir det både lyxigare och matigare. Här är några av mina favoritingredienser:

Fetaost, chevré, halloumi och parmesan.

Valnötter, pumpa- och hampafrön.
Jag är för lat för att rosta dem, de åker ner naturella.

Nektariner, fikon och granatäpple.
Egentligen är jag skeptisk till frukt i sallad, men just de här tre tycker jag platsar.

Timjan, basilika och mynta.
Feta gillar timjan, nektariner gillar mynta. Färska kryddor sätter fart på vilken trött sallad som helst.

Rostad parmaskinka.
Bättre än bacon, bättre än brödkrutonger, bättre än allt just nu.

Inga kommentarer: