14 augusti 2007

Extreme fetaost makeover


Jag la en fetaost i foliepaket och lät den ugnsbaka samtidigt med grönsaker. Vilken succé, så enkelt och så gott. Det blev en helt ny ost, mjukare både i konsistens och smak. Tillsammans med varma tomater slukade jag nästan en hel bit själv. Ringlade lite honung över sista hörnan och det blev nästan ännu bättre, som gott efter maten. Det här är en ny favorit.

Fetaost i foliepaket

1 fetaost
lite färsk oregano
lite färsk grekisk basilika (ej nödvändigt)
en skvätt citronolivolja


Strö de färska örterna över osten och ringla över lite olivolja. In i 200 graders ugn eller på grillen i cirka 15-20 minuter, tills osten har smält lite.

Här är en annat exempel på Extreme makeover

5 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Vilket härligt recept. Jag gillar verkligen din sida. Håller också med om att det ska gå fort. för även om jag älskar att laga mat har jag många saker som jag vill göra.

Anonym sa...

Det får testas!

Ninna sa...

Roligt att bloggen gillas. Fetosten är verkligen löjligt god. Jag är lite av en ostfreak. Om ni inte har gjort det så testa att grilla halloumi. Skär rätt tjocka skivor och lägg direkt på grillen. Supergott.
Efter middagen ikväll åt vi pecorino som innehöll lite tryffel, inköpt i min lokala lilla ostaffär. Också en smakupplevelse.

Anonym sa...

Ett litet tips ang fetaost
Salta ur den (blötlägg i vatten)
Väl urvattnad blir den nästan som exklusiv dessertost

Ninna sa...

Det måste jag prova. Hur länge ska den ligga i vattnet?