04 juli 2007

Blåbärspaj med löjlig blomma



Barnen överraskar med att plocka blåbär och jag gör glatt en paj. Smyger undan några bär för att ha på filen eller till en mixad frukostsmoothie på vaniljyoghurt, blåbär och aningen honung. Några som också älskar blåbär är nya hälsobutiken Blueberry Lifestyle, där kan man läsa om allt bra som de blåa bären gör för kroppen. Bland annat sägs de skydda mot åldersförändringar i ögat. Snabbt på med gummistövlarna, ut och plocka.

Blåbärspaj

knappt 2 dl dinkelsikt
1 msk socker
75 g smör
1 äggula
blåbär och råsocker efter smak

Pajdeg med äggula är ett Arla recept som är en lyxvariant jag gör ibland. Vanlig pajdeg fungerar lika bra. Däremot använder jag numera alltid dinkelmjöl istället för traditionellt vetemjöl. Dinkel är en gammal vetesort som har ett hårdare skal än vanligt vete. Skalet skyddar kärnan mot bland annat miljögifter och smaken är lite nötaktig. Ta lite mindre mjöl än vad som anges i recepten, eftersom dinkel suger upp mer vätska.

Arbeta ihop pajdegen och låt den vila i kylskåp en stund. Tryck ut degen i en form och täck med blåbär. Strö över socker, gärna råsocker, efter smak. Grädda i 200 grader cirka 25 minuter. Mot slutet stör jag över lite granola som ett knaprigt täcke. Vaniljsåsen är färdig och har lagats av Kelda.
Blomman på bilden är ett misstag som inte kommer att upprepas. Jag ogillar verkligen löjliga blomdekorationer i mat.

Inga kommentarer: