29 maj 2007

Sommarlax


Så var det dags igen, svarta rubriker om att grillad mat ger cancer. Samma sak, varje år. Skapa lite oro, inte njuta för mycket. Läser man noggrannare så handlar det om daglig konsumtion av kött som grillas tills det blir bränt eller sotigt. Jag tänker grilla hela sommaren och jag vräker inte i mig sotiga biffar. Just till den här laxen använder jag ugnen.

Till fyra personer:
600 gram fryst laxfilé
olivolja
1/2 pressad lime

Såsen:
2,5 dl medelhavsyoghurt
nästan en hel kruka basilika

1/2 msk skånsk senap

1 vitlök

1/2 pressad lime

1/2 - 1 msk råsocker


Börja med såsen. Den blir bättre om den får stå till sig en stund. Då känner man också om det behövs mer lime eller råsocker. Finhacka basilika och vitlök. Blanda med de övriga ingredienserna. Salta och peppra. Klart. Skär laxen i centimetertjocka skivor innan den tinat helt klart. Lägg den på bakpappersklädd plåt. Pensla med en blandning av olivolja, lime, salt och peppar. In i 225 graders ugn i ungefär 10 minuter. Det går snabbt så titta till den ibland. Servera på rucolabädd, tillsammans med färskpotatis, mycket hyvlad parmesan och pinjenötter. Jag som vill bli smart tar hampafrön.

Inga kommentarer: